Friday, March 30, 2012

Renungan Hari Ini (∪ ◡ ∪ )

Assalamualaikum w.b.t ♥●•
 Salam Jumaat buat semua muslimin muslimat ..
Ketahuilah hari ini aku ingin sekali memberi khutbah secara tak langsung :D
hari ini aku tak mahu bicara soal Cinta ..
Kadang2 aku cukup bosan kerana rata-rata sering berbicara soal cinta. Aku tak menyalahkan mereka , mungkin sebagai peringatan kepada yang lain . Cinta dan Allah tak dapat dipisahkan kerana disitulah fitrah asal cinta .
Sedangkan aku jua begitu , punya keinginan berkasih . tetapi tidak ku kisahkan disini kerana aku tak gemar berbicara tentangnya buat masa ni .
 Apa agaknya yg nak dijadikan renungan hari ini ?

Preview besarnya tentang ini :

Kadangkala kita terlalu BERANGAN² nak mencari SEORANG LELAKI SOLEH/SEORANG WANITA SOLEHAH untuk dijadikan SUAMI/ISTERI supaya hidup kita bahagia di dunia dan akhirat tetapi kita JARANG SEKALI mengingatkan diri kita untuk BERUSAHA mencari sekurang²nya SEORANG KAWAN yang SOLEH/SOLEHAH supaya kita juga mendapat kebahagiaan yang sama.. Kan?

Kadangkala kita selalu BERANGAN² mahu ditemukan dgn LELAKI SOLEH atau PEREMPUAN SOLEHAH supaya kita dapat berpimpin tangan menuju REDHA Allah bersama² dia.. padahal kita tidak berusaha MENDAMPINGKAN diri mencari SAHABAT yang SOLEH/SOLEHAH yang boleh mengingatkan kita WAKTU SOLAT, PUASA, BACA AL-QURAN.. kan?


Aku termenung sejenak , inilah hakikat . Ramai yang berusaha mencari pasangan terbaik utk dipimpin tgn mereka ke Jannah . Namun tak ramai yang berusaha mencari teman yang boleh mengingatkan diri mereka tentang akhirat , yang boleh memberikan mereka ukhuwah selain dari pasangan.

Aku sebagai seorang manusia juga tak lepas dari berfikiran seperti itu , namun aku masih perlu menceri sahabat yang boleh membimbingku . Mengingati tentang Dia . Merasai ukhuwah yg terjalin atas nama-Nya.
Aku teringin sekali bersama sahabatku  saling memperbetulkan diri , saling bermujahadah , saling bertazkirah , saling menerima diri ini . Bukan sempurna yang aku cari , cukuplah bersahabat dgnku atas namaNya .

Itulah cinta yang ku cari sebelum cinta yg seterusnya . . cinta sahabat yg membuat aku belajar mencintai Nya . Bukan cinta sahabat tak mampu bawa kita ke syurga .

Antara "Permata dan Kaca", Bezakanlah dengan Hati + Akal, Bukan dengan Nafsu semata-mata..



No comments: